Leverage: de geheime kracht van super ondernemers
Top-ondernemers begrijpen de kracht van leverage: iets wat je al hebt, inzetten als hefboom om iets groters te realiseren, en dat resultaat opnieuw gebruiken om nóg grotere doelen te bereiken.
Ik moest aan dat concept denken toen ik in mijn Rainmakers nieuwsbrief schreef over hoe ik AI had ingezet om een design briefing door te vertalen naar een merkstrategie.
Ik gebruikte die 3 uur aan briefing transcripties om een veelvoud aan content, briefings, etc. te creëren. Gewoon door met iemand te praten. Ik deelde het proces en de exacte prompts die ik gebruikte in mijn nieuwsbrief.
Maar tijdens het schrijven besefte ik dat het groter was dan op een slimme manier AI inzetten. Het ging over leverage gebruiken!
Leverage in ondernemerschap
Ik kende het concept al jaren en probeerde steeds bewuster te kijken naar leverage. En na te denken over hoe ik het kon inzetten. En met wisselend succes lukte me dat steeds beter, totdat… ik een podcast van Wil.i.am luisterde.
In die aflevering deelde hij hoe hij verschillende opportunities als leverage gebruikte om grotere opportunities te creëren. En dat is het moment dat voor mij het kwartje echt viel.
En sindsdien zet ik leverage op een grotere schaal in en zijn de resultaten er ook naar. Springcast is een direct voorbeeld van hoe leverage me hielp om twee concurrenten die tegelijk startten te overschaduwen.
En Rainmakers is mijn volgende leverage-project. En dit keer kun je zelfs volgen hoe ik mijn leverage gebruik om de #1 zakelijke podcast van Nederland te bouwen.
Hoe ik leverage gebruikte om Springcast succesvol te lanceren
Zonder dat we het van elkaar wisten*, lanceerden we de eerste drie Nederlandse Podcast hosting platforms. Één iemand wist het wel, want we zouden het oorspronkelijk samen doen, maar diegene besloot het alleen te willen doen.
Anyways…
Mijn leverage zorgde ervoor dat Springcast een gigantische voorsprong had op de andere twee, waarvan één al niet meer bestaat en de tweede een langzame dood sterft door gebrek aan ambitie en ontevreden klanten. Dit is geen dirt-talk, want deze bedrijven hadden prima naast Springcast kunnen en mogen bestaan.
Maar Nederland is een relatief kleine markt en Podcast hosting een kleine niche. Daardoor is er een soort winner takes all markt ontstaan. En dat is Springcast geworden… dankzij de leverage die ik had/heb.
Wat mijn leverage dan was?
De belangrijkste twee waren dat ik al een personal brand (en reputatie) en een groot netwerk had binnen de doelgroep. Daarnaast had ik ook meer (eigen) kapitaal te besteden aan de bouw en marketing van het platform.
En die zaken zorgden ervoor dat ik een echte designer kon inhuren, de advertising specialisten kon inhuren en sneller kon doorontwikkelen dan de anderen.
Maar ik had ook al een nieuwsbrief met meer dan 10.000 subscribers opgebouwd, had al veel bereik op LinkedIn en had goede contacten bij media publishers.
En dat is leverage!
En leverage is iets wat je zou moeten opbouwen over je hele carrière! En nee, je bent echt nog niet te laat! Bouw een personal brand! Ook als je in loondienst bent. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.
Rainmakers wordt de ultieme leverage-play!
Rainmakers is de perfecte case om leverage uit te leggen. Hier komt al mijn leverage samen. En je kunt het volgen nu het nog geen voldongen feit is. Want het is nog in volle gang.
Want de Nederlandse podcast-markt heeft moeite om op te schalen. Heel veel bedrijven zijn een podcast gestart, maar weten niet goed hoe je het opschaalt… en hoe je de business case bouwt.
Ik kan het natuurlijk gaan vertellen in al die consultancy gesprekken die ik vanuit Springcast voer, maar het is krachtiger om te laten zien. Want er komt zoveel bij kijken, dat je dat ook niet in een paar sessies kan overbrengen. De markt heeft een blueprint nodig.
En dus besloot ik een eigen podcast te starten. En niet alleen dat… ik start een podcast die ik ga opschalen tot de nr. 1 zakelijke podcast van Nederland en ik ga het complete proces documenteren. En nog mooier… ik ga het openbaar en vrij toegankelijk maken, zodat iedereen de blueprint kan gebruiken als startpunt.
Rainmakers leverage
Rainmakers is dus eigenlijk een initiatief om Springcast succesvoller te maken. Want hoe meer succescases er zijn, hoe meer ondernemers en organisaties gaan podcasten.
Maar het bouwt ook aan mijn personal brand. Want ik zal de host zijn en als het me lukt, neemt mijn reputatie als content marketeer toe. Dat zorgt ervoor dat mensen naar mij kijken, of me benaderen als ze hetzelfde resultaat willen bereiken. Dat betekent dat Springcast weer meer in beeld komt.
En de kans dat Rainmakers succesvol wordt is weer groter dan normaal omdat ik een groot netwerk op LinkedIn heb met 12K+ volgers, 10K+ nieuwsbrief abonnees heb en al contacten in de media heb.
Dat wil niet zeggen dat ik een garantie heb… integendeel. Al die leverage die ik al gebouwd heb, kan ik hooguit gebruiken om snel, initieel momentum te bouwen. Daarna wordt het net zo uitdagend als voor de meesten om het momentum te behouden en uit te breiden.
Maar als het lukt, dan:
Wordt mijn personal brand sterker
Springcast groeit harder
Rainmakers wordt mogelijk een extra inkomstenstroom
Volgende initiatieven/producten/bedrijven hebben een grotere kans van slagen
Dus ja… ik moet waarschijnlijk een heel groot deel van mijn vrije tijd opofferen om dit doel te behalen (want ik doe het op eigen titel), maar als het lukt zal de beloning ernaar zijn.
Take-a-ways
Aan de slag met leverage:
Welke leverage heb je nu al? En hoe zou je die in kunnen zetten om je doelen te bereiken?
Als een grote kans op je pad komt en je lijkt die kans te pakken, gebruik het als leverage om meer kansen te creëren.
Leverage in actie
Wil je zien hoe dit met Rainmakers uitpakt? 📬 Schrijf je hier in op de Behind the scene nieuwsbrief, waar je tot in detail kunt volgen hoe ik Rainmakers opschaal tot de #1 zakelijke podcast van Nederland!
Jouw leverage play
Deel in de comments welke leverage play’s jij al hebt gemaakt en eventueel wat het je heeft opgeleverd.
Puur voor context; Waarom niet vanuit Springcast?
Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waarom ik dit niet vanuit Springcast doe, dus ik dacht… waarom die vraag ook niet direct beantwoorden?
Het is een strategische afweging geweest. Hieronder lees je de belangrijkste afwegingen.
1️⃣ Voorkomt vertroebeling & chaos
Springcast is een software bedrijf (SaaS) en alles is ingericht op dat type bedrijf. Onze rapportages, onze facturatie-software, processen, budgetten en zelfs de waardering van het bedrijf. Dat wil ik niet teveel vertroebelen.
2️⃣ Springcast heeft andere prioriteiten
Springcast heeft focus op het opschalen van ons Podcast hosting & marketing platform. Onze marketing moet dus gericht zijn op het vermarkten van ons product. Springcast moet bekend staan om de software die we leveren en daar zetten we al onze resources op in.
3️⃣ Investeringen
Vanuit mijn CEO-rol bij Springcast moet ik rekening houden met de belangen van alle aandeelhouders. Dat zijn investeerders die geloven in Springcast als software-bedrijf. Rainmakers is een high-risk project en feitelijk een idioot, guerrilla idee van mezelf :) Als dit misgaat, dan mag het alleen mij geld kosten. En niet Springcast. Maar omdat Springcast mijn volledige focus heeft, moet Rainmakers de ultieme leverage voor Springcast creëren.
4️⃣ Creatieve vrijheid
Ik ben een echte creator. Ik geloof 100% in focus, maar ik moet altijd kunnen creëren om echt gelukkig te zijn. En bij Springcast heb ik de kans om dat heel veel te doen, maar er zijn ook fases waar ik meer een niet-creërende-rol heb. En om ervoor te zorgen dat ik ook in die fases mijn creativiteit kwijt kan, is het goed om dit als een side-project te doen. Maar uiteraard wel met de focus om Springcast succesvoller te maken.
5️⃣ Founder-led marketing
Het is een nieuwe trend die ik de laatste jaren steeds verder zie uitgroeien tot een succesvolle formule… founder-led marketing. De founder bouwt eerst een heel sterk personal brand en een grote following en gebruikt dat (leveraged) dat om een bedrijf groot te maken. Bekende namen zijn Tim Ferriss, Steven Barlett, Gary Vaynerchuk. Je kent ze van social media of hun boeken, maar achter deze founders schuilen complete business empires.
Excuses
Sorry… dit is wel een hele lange post geworden 🫣
💥