Het was even stil op mijn blog en dit is waarom
Hoewel het de afgelopen maanden hectisch en druk was bij Springcast, was dat niet de reden voor de stilte. De oorzaak lag in iets heel basaals... de tool die ik gebruik voor mijn blog en nieuwsbrief.
ℹ️ Voordat ik je meeneem in ‘de bottleneck’ en mijn oplossing, onderaan de nieuwsbrief vind je een update over wat je van mijn nieuwsbrief kunt verwachten en een kleine poll waar je kunt delen waar je graag meer over zou lezen.
Ik beschouw mezelf als een toch wel productief type, maar ik heb één manco… als ik een tool niet fijn vind werken, dan vermijd ik het als de pest… en Wordpress valt al een tijdje in dat bakje en ben ik de laatste tijd wezen switchen tussen verschillende tools.
Uiteindelijk kwam ik bij SquareSpace terecht. Dat werkt heel fijn als je zonder design kennis een website wilt bouwen die er professioneel uitziet.
Maar ik ben verpest door tools als Substack, Beehiiv en Ghost. Als je eenmaal hebt gewerkt in een editor die zó fijn werkt dat je excuses bedenkt om te kunnen schrijven én ook direct geautomatiseerd een nieuwsbrief verstuurt… dan kun je nooit meer terug.
En dat kan SquareSpace dan weer niet.
Het voelt onnatuurlijk om een blog te schrijven en die dan weer te copy/pasten in een nieuwsbrief. Dus… voor mijn blog en nieuwsbrief weg bij Squarespace… Welk van de 3 (Substack, Beehiiv, Ghost) moet je dan kiezen? Ik koos voor Substack, maar een van de andere opties is net zo sterk. Ik schreef er een post over:
Terug op Substack
Substack begint steeds meer richting LinkedIn te bewegen, maar dan vooral gefocust op inhoudelijke content. Veel denkers, journalisten en content creators gebruiken Substack en connecten daar met elkaar. Hierdoor zie je dat nieuwsbrieven sneller groeien… neem die van mij…
Binnen de eerste week direct 100 nieuwe subscribers voor mijn Rainmakers nieuwsbrief!
En het mooie is dat je niet alleen nieuwe subscribers via je social posts of website bezoekers krijgt, maar ook vanuit het Substack netwerk zelf als je ‘Notes’, een soort Twitter, gebruikt. Zie hieronder de verdeling:
Van de nieuwsbrief subscribers (zonder Substack followers dus), zijn 16 subscribers gegenereerd door het Substack platform zelf. Dat is bijna 20%!
Ik zie steeds meer mensen om me heen overstappen op Substack, dat kan draaien naast je bestaande website.
Een mooie kans dus als je op zoek bent naar een nieuw kanaal voor je personal brand of bedrijf.
Wat je kunt verwachten van mijn nieuwsbrief
Mijn nieuwsbrief is altijd een combinatie geweest van diepgaande kennis, interessante informatie die ik tegenkom, lessen die ik leer en content met een knipoog.
Daar verandert niet zoveel aan.
Ik ben wel van plan om weer iets meer te delen over hoe ik Springcast bouw. Veel mensen vragen ernaar. En nu ik heb aangekondigd dat ik documenteer hoe ik de #1 zakelijke podcast van Nederland bouw, vragen veel mensen of ik dat ook niet (weer) wil doen over Springcast.
Nou… dat wil ik wel. Daar zitten ook mooie learnings in ;) Stay tuned!
Leuk om te volgen!